Het kan heel naar zijn als je je benauwd voelt. Er kan een duidelijke oorzaak zijn, zoals verkoudheid, astma of bronchitis. Het kan ook dat er geen logische verklaring is. In dat geval heeft een gevoel van benauwdheid meestal te maken met spanningen.

Hier zijn 5 tips.


1. Sluit een lichamelijke oorzaak uit als je je benauwd voelt



Bij lichamelijke klachten – zoals een gevoel van benauwdheid – is het verstandig even te overleggen met je huisarts. Er kan natuurlijk een lichamelijke oorzaak zijn. Dat kan ernstig zijn, of heel onschuldig. Beter een keer te vaak naar je huisarts, dan een keer te weinig.


2. Noteer op welke momenten je je benauwd voelt



Door het zo bewust te registreren kan het je opvallen dat er een samenhang is met wat je doet, voelt of denkt.

3. Bedenk dat benauwdheid op zich niet erg is



Het is vervelend, niet ernstig. Als de benauwdheid heel sterk wordt, zou het kunnen dat het zich uit als hyperventilatie. Probeer je dan voor de geest te houden dat een aanval van hyperventilatie vaak leidt tot een uitbarsting van emoties, zoals een intense huilbui. Op die manier voer je veel spanning af. Er zijn zelfs therapievormen waarbij opzettelijk hyperventilatie wordt opgewekt om tot een catharsis te komen. Misschien biedt die gedachte je wat troost: het is onprettig, maar niet zinloos.

tips voor als je je benauwd voelt

4. Praat over je zorgen



Niet voor niets zeggen we dat praten ‘oplucht’. Het geeft ons letterlijk het gevoel dat we meer lucht krijgen als we ‘ons hart luchten’.

5. Neem het signaal serieus



Als je je benauwd voelt is dat een signaal dat er iets mis is. Als je een lichamelijk probleem hebt uitgesloten weet je dat er een ander probleem is. Is er iets waar je tegenop ziet? Een besluit waaraan je twijfelt? Een gevoel van onrecht? Je lijf geeft je een signaal. De benauwdheid is niet erg, maar neem de oorzaak van je spanningen wel serieus. Anders zal je lijf je andere signalen gaan geven, die misschien nog minder prettig zijn.


7 Wetenswaardigheden over trance

Trance klinkt al gauw wat ongebruikelijk. Toch is het net zo alledaags als slapen en net zo krachtig als geconcentreerd redeneren. Deze wetenswaardigheden over trance geven je een frisse kijk op dit zinvolle menselijke vermogen.

1. Trance is een natuurlijk verschijnsel.

Iedereen raakt dagelijks meermaals in trance, bijvoorbeeld tijdens het lezen van een spannend boek, dagdromen of op een schrikmoment.

2. In trance staat de geest sterker open voor ideeën en suggesties.

Veel belangrijke ontdekkingen en uitvindingen worden gedaan in trance, bijvoorbeeld wanneer je ontspannen in bad ligt met je ogen dicht (Archimedes) of onder een boom zit te doezelen (Newton).

briljante ontdekkingen

3. Tijdens trance produceren de hersenen voornamelijk Thèta-golven.

Thèta-golven (4 – 8 Hz) komen bij kinderen veel meer voor dan bij volwassenen.

4. Een productief trancemoment is het moment tussen slapen en wakker worden.

Het kan daarom de moeite waard zijn vroeg naar bed te gaan zodat je voor de wekker wakker wordt.

5. Hypnose is bewust opgeroepen trance.

Ook meditatie, mindfulness, NLP en EMDR maken gebruik van de positieve aspecten van trance.

6. Kinderen zijn sterk trancegevoelig.

Bij het volwassen worden verliezen we in meer of mindere mate dit vermogen. Het is kost veel geduld dit als volwassene (opnieuw) aan te leren.

7. Zintuiglijke ervaringen en tijdsbeleving kunnen tijdens trance vervormen.

Zo merk je wellicht helemaal niet dat er iemand iets zegt, maar schrik je heviger dan normaal van een hard geluid.

 

Eureka!

Hypnotherapie zet trance bewust in als middel om je in contact te brengen met je onbewuste creatieve vermogens. Niet zelden ontdekken cliënten in trance oplossingen voor hun hulpvragen die erg eenvoudig, voor-de-hand-liggend en vanzelfsprekend zijn. Toch konden ze deze oplossingen niet bedenken, omdat ons bewustzijn functioneert volgens vaste patronen. Het lukt ons daardoor niet gemakkelijk om buiten kaders te denken. Pas wanneer we in trance raken, komen we in contact met ons onderbewustzijn en blijken antwoorden soms opmerkelijk eenvoudig. Dan zeg je net als anderen na een sessie: ‘Had ik dìt maar 20 jaar eerder geweten!’

Benieuwd hoe jij trance kunt gebruiken om ingewikkelde vraagstukken of belemmerende gevoelens op te lossen? Ik denk graag met je mee.


 

Waardering voor jezelf

 

We leven in een maatschappij waarin het erg belangrijk is wat mensen van je vinden. Als anderen je niet waarderen, heb je het bepaald niet gemakkelijk. Zakelijk zul je geen succes hebben. Je privéleven kan een tantaluskwelling worden. Zonder waardering wordt het leven al gauw een worsteling. Negativiteit, vermoeidheid en somberheid krijgen dan vrij spel.

Om deze waardering te krijgen, leggen we de lat voor onszelf vaak hoog. En in ons streven te voldoen aan alle hoop en verwachtingen, verliezen we soms onze milde kijk op onszelf. In de hoop onze doelen te bereiken of verwachtingen waar te maken, vergeten we soms aandacht te besteden aan de stappen die we hiervoor zetten.

Waardering voor jezelf zelfwaardering

Ook als je een doel niet haalt, kun je immers veel moeite gedaan hebben. Ook als je de verkeerde taken hebt  aangepakt, kun je je best gedaan hebben. En al zijn er anderen die veel beter zijn dan jij, toch kan je bijdrage waardevol zijn. Hoeveel je ook níét bereikt, er zijn resultaten die je wèl hebt behaald.

Als je waardering van de mensen om je heen krijgt, maakt dat het leven een stuk gemakkelijker en aangenamer. Of als je compassie, begrip of respect ontvangt. Maar of je die erkenning en affectie van anderen krijgt of niet, één ding is onmisbaar voor je geluk: waardering voor jezelf.

Zelfcompassie, zelfvertrouwen en zelfwaardering zijn de fundering die ervoor zorgt dat je overeind blijft, energie hebt, succesvol en gelukkig bent. Sta jij nog recht op je fundament?

Een gezonde waardering voor jezelf is tegelijk realistisch en liefdevol. Zo kun je jezelf steunen op momenten dat je heel goed bezig bent. En ook op momenten dat je eigenlijk vindt dat je tekort schiet. Met waardering voor je pogingen of je intenties.

Waardeer jij jezelf voor wat je waard bent?

Ik help je graag je zelfwaardering te verbeteren.

 



Ontspanning, het is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe harder je je best doet, hoe minder je ontspant! Wat zijn nou effectieve en gezonde manieren om te ontspannen?

 

Medicatie kan soms een oplossing zijn. Een glas wijn of bier op zijn tijd helpt voor sommige mensen ook, maar over het algemeen zijn dit niet de oplossingen die de voorkeur verdienen. Gelukkig zijn er ook veel gezonde vormen van ontspanning. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren; wat voor een ander werkt, hoeft voor jou nog niet te werken.

Gezonde vormen van ontspanning

Hier zijn 10 gezonde vormen van ontspanning:

Aandacht

Richt je aandacht helemaal op één lichaamsdeel en laat hieruit zoveel mogelijk spanning wegstromen. Zo kun je stukje voor stukje je hele lichaam afgaan, tot je ieder deel van je lijf hebt gehad.

 

Ademen

Je kunt je ook concentreren op je ademhaling om te ontspannen. Gewoon waarnemen hoe je adem vanzelf gaat, zonder daar iets aan te willen veranderen. Of je adem juist bewust sturen, bijvoorbeeld door voor je uitademing meer tijd te nemen dan voor je inademing, tot wel drie keer zoveel.

 

Imaginatie

Je voorstellen dat je op een rustige, fijne plek bent waar je niets hoeft kan ook heel ontspannend werken, zowel lichamelijk als geestelijk. Stel je maar voor dat je in de zwoele avondbries naar de zonsondergang kijkt, terwijl golfjes zacht om je voeten spoelen. Mmm….

 

Spanning en ontspanning

Het klinkt tegenstrijdig, maar het aanspannen van je spieren kan je helpen om ze daarna beter te ontspannen. Span maar eens even alle spieren in je hand sterk aan en laat ze daarna weer los. Waarschijnlijk is die hand nu meer ontspannen dan wanneer je simpelweg alle spanning eruit probeert te laten verdwijnen.

 

Inspannende ontspanning

Dat weten we eigenlijk allemaal wel: als je je op een prettige manier inspant, voel je je daarna meestal prettig ontspannen. Geen wonder dat er zoveel sportverenigingen zijn!

 

Lachen

Niets werkt zo ontspannend als lachen! Lachen vermindert het niveau van de stresshormonen in het lichaam aanzienlijk. Als je collega’s, vrienden of gezinsleden hebt met humor, ben je een gezegend mens.

 

Focus

Je hoofd leeg maken kun je bereiken door je helemaal te richten op één gedachte, één voorwerp of één woord. Dat is de kracht van het gebruik van mantra’s bij meditatie en dat zorgt er ook voor dat we kunnen slapen als we schaapjes tellen.

 

Eenheid

Je voorstellen dat je één geheel vormt met alles en iedereen om je heen kan een krachtige manier zijn om te ontspannen. Je bent dan een klein onderdeeltje van de mensheid, de wereld of de kosmos – een kloppend geheel – en dat je er bent is eigenlijk al genoeg.

 

Aanraking

Lichamelijk contact kan heel ontspannend werken: een arm om je heen, iemand die je hand vasthoudt, een klopje op de schouder en ja, natuurlijk ook seks!

 

Contact als ontspanning

De verbinding ervaren met iemand die je graag mag is heel ontspannend. Even bijpraten, samen iets ondernemen of gewoon weten dat iemand in de buurt is kan een wereld van verschil maken.

Zoveel mensen, zoveel manieren om te komen tot ontspanning. Herken jij tussen deze 10 manieren er die voor jou persoonlijk goed werken? Doe daar dan je voordeel mee!

Kun je wel wat hulp gebruiken? Ik leer je graag hoe jij tot diepe ontspanning komt, met of zonder het gebruik van trance.

 


 

Zelfvertrouwen is een belangrijke basis onder je welzijn.

Met deze 7 tips help ik je op weg:

1. Ontwikkel zelfvertrouwen door te vertellen wat je doet

Ook kleine dagelijkse bezigheden zijn het vermelden waard. Vertel aan de mensen om je heen wat je doet, wat je hebt geprobeerd en vooral: wat er is gelukt. Vertellen is een natuurlijke katalysator van je zelfvertrouwen!


2. Geef jezelf complimenten

Complimenteer jezelf voor je inzet, los van het bereikte resultaat. Was iets (te) moeilijk, maar heb je het toch geprobeerd? Zag je ergens tegenop, maar ben je eraan begonnen? Schiet je klus niet op, maar ga je er wel voor? Dan ben je goed bezig!

3. Neem complimenten van anderen serieus

Krijg je complimenten waar je zelf niet in gelooft? Schrijf ze op en realiseer je dat dit is hoe de ander jou ziet. En misschien ziet die ander het wel beter dan jijzelf…

zelfvertrouwen laat je stralen
4. Herbeleef momenten waarop je zelfvertrouwen voelde

Stel je volop open voor herinneringen aan momenten waarop iets lukte, je waardering kreeg of je succes had. Koester deze herinneringen.


5. Maak falen onbelangrijk

Herinneringen aan momenten waarop iets niet lukte, je geen waardering kreeg of geen succes had werken belemmerend. Schuif ze telkens wanneer ze opkomen terzijde, zodat ze alleen nog opkomen als je er actief naar zoekt.


6. Blijf dromen van zelfvertrouwen en succes

Sta jezelf toe te fantaseren over hoe je zou willen zijn en wat je zou kunnen doen in de toekomst, zodat de kiem is gelegd om het waarheid te laten worden.


7. Kijk naar anderen met en zonder zelfvertrouwen

Focus niet op degenen die denken dat ze alles kunnen. Er zijn veel mensen die worstelen met dit thema, net als jij. Kijk maar om je heen!

 

Kun je hulp gebruiken om je zelfvertrouwen op te bouwen? Ik help je graag!